Tuesday, June 5, 2012

:: Global? ::

Sejak dua menjak ni saya banyak berfikir. Kadang-kadang saya rasa saya punye pemikiran kalah Einstein. Cuma mujurlah saya tidak berupaya untuk mencipta teori-teori baru berkaitan dengan keapungan dan tindak balas. Kalau tidak, saya sendiri tidak tahu apa akan terjadi ke atas alam semulajadi dan jugak alam dunia ini.

Cukup dengan permulaan yang mengarut. Sejak dua menjak ini, saya banyak memikirkan tentang globalisasi.  Ya globalisasi. Disebabkan kadar kemalasan yang tinggi untuk menulis di blog, masa-masa yang malas diisi dengan megintai-ngintai blog-blog yang bersepah di seluruh internet.

Jadi, tetibe terlintas di hati kecik, apa kata kalau aku cuba menglobalisasikan blog aku. Maksud aku di sini, cuba untuk menjadikan blog aku ini bukan takat duduk dalam Malaysia, tapi boleh melangkah keluar dari sini. Ok, blog aku tak ade kaki, tangan, badan. Jadi jangan bangang-bangang cube fikir macam mane blog aku nak melangkah. Aku yang akan bawak blog aku keluar.

Dan macam mana aku nak pergi menjadi globalisasi? Jadi, kalau engkorang semua perasan, medium pertuturan standard yang diterima pakai satu dunia hatta kau berada di Ulanbaatar di Mongolia mahupun di La Paz, Bolivia, adalah bahasa Inggeris. Nak atau tidak, awak dan saya kene terima hakikat bahasa yang boleh jadi perantaraan lebih 7 bilion penduduk bumi sekarang ini adalah Bahasa Inggeris.

Maka, melihat akan situasi macam ini, aku terasa nak buat percubaan untuk letakkan beberapa entri aku ke dalam bahasa inggeris. Seperti yang aku cakapkan, ini percubaan. Percubaan untuk cuba membawa blog aku lebih jauh lagi. Sebab kalau aku lihat pada statistic dekat blogger, kebanyakan pengunjung luar negara datang dari Brunei, Indonesia, Singapura dan Sri Lanka? Okay, Sri Lanka boleh diterima sebab aku ade dengar-dengar djaman British dulu ade penduduk Melayu yang dihantar ke negara-negara koloni British yang laen.

Dan jugak, apa yang aku harapkan bila mana aku membuat percubaan untuk menulis dalam bahasa inggeris nanti adalah, komen balas tentang entri lebih bersifat kepada perbincangan dan pencerahan ilmu. Gua bukan ape, selalu gua tengok kalau meleis-meleis ni kebanyakan komen bersifat kepada emosi dan perasaan, walau ada fakta. Jadi, kalau kita tak bersetuju dengan pendapat seseorang, kadar kemungkinan untuk dimaki dan dicaci agak tinggi jugak.

Berlainan dengan orang dari Barat, apa yang aku perhati, mereka jarang sekali untuk bertikam lidah tentang sesuatu isu. Malahan, perbincangan diorang juga lebih terbuka dan akan menghasilkan sesuatu dan lebih kepada berfikir. Mungkin ada jugak nilai-nilai dari Barat yang baik yang boleh kita ikot dan ambil sebagai contoh.

Terakhir, gua sendiri tak tahu nak habiskan macam mane untuk ayat penutup ni.  Semakin lama kosa kata yang gua pakai sudah makin berkurang. Ini satu perkara yang merisaukan. Kekurangan kosa kata bermakna kurangnya ayat-ayat atau perkataan yang boleh ditulis untuk menjadi sebuah entri berpuaka. Dah, sebelum gua melalut lebih, lebih lagi, lebih baik gua undur diri dan mengharapkan rancangan untuk menjadi global terlaksana.

 Chalo.



1 comment:

  1. Sebenarnye org Barat kalo bertikam lidah pun sme je teruknya. Tak cye tgk YouTube. Asal bertekak je mcm2 ayat dorh kluar -_-

    ReplyDelete