Sunday, March 25, 2012

:: CURIOSITA DaN SeBuah JaWapaN ::

Tatkala aku tengah-tengah dalam mood cuti sem ni, maka masa-masa macam ni amatlah tervaek untuk aku menyelami seberapa banyak mungkin pembacaan dan mengasah gaya penulisan yang dah makin berkarat sebab kurangnya sifat membudayakan aktiviti membaca di unibersiti.okay bukan gua tak membaca, cuma aku akan bukak buku bile nak buat assignment.

Setiap dari kita mempunyai pelbagai persoalan yang berlegar-legar dalam akal fikiran. Ade beribu macam persoalan dan pertanyaan yang sering kita rase nak tau ape jawapan untuk setiap yang terlintas dalam hati kita. Kalau ikot buku yang sedang aku baca sekarang, perasaan curiga dan tertanya ni adalah curiosita.

Kalau kita imbau balek mereka yang ternama menurut sejarah seperti Ibnu Sina, Al-Farabi, Al-Khawarizmi, Leonardo da Vinnci dan sebagainya nama tokoh, engkorang pegi baca sendiri, jangan nak malas sangat, kebanyakan dari mereka ade sifat curiosita yang tinggi dalam diri sendiri. Sebagai contoh, Leonardo da Vincci rase hairan macam mane burung boleh terbang dan dia teros kaji cara burung terbang dan lakarkan dalam buku yang mana prinsip ni kemudian dipakai dalam penciptaan kapal terbang dan paying terjun

Itu contoh dari tokoh. Kalau aku, aku pun ade beberapa rase pertanyaan. Salah satu yang aku rase hairan ialah, kenapa kalau orang islam bina masjid besar-besar tak ade pulak orang india dan cina nak bising-bising, buat demonstrasi, memorandum bagai. Tapi bila je agama hindu contohnya nak besarkan kuil, beratur berbagai NGO yang kadang-kadang aku pun tak pernah tau wujud ke tak NGO tu.

Sedangkan kalau nak ikot logik, kebebasan agama itu hak individu. Keimanan letak pada hati, bukan letak pada besar mana masjid terbina, atau mewah mana masjid itu dihias. Kita kata nak jaga agama islam tapi bile kita wat demonstrasi macam tu tak ke mencerminkan sedkit perspektif buruk dari kalangan penganut agama lain yang tiada sifat bertoleransi dalam agama islam.

Itu persoalan yang ada dalam diri aku. Tapi aku tak pernah terdetik nak bertanya dekat siapa-siapa sebab yang pertama isu agama ni sensitif dan yang kedua aku berani jamin silap haribulan aku kena maki balik dengan macam-macam kata walhal aku hanya memerlukan jawapan. Ini satu lagi masalah. Orang bertanya sebab tak tahu, in the end kene marah sebab bertanya. Maka makin lagi malas untuk kita teros bertanya. Hanya ikot apa yang terbentang depan mata.

Dan macam tu jugak yang terjadi dalam system pendidikan negara kita hari ini. Sebagai pelajar, dah konfem-konfem sifat curiosita ni membuak-buak dalam diri pelajar. Tapi sistem pembelajaran kita yang ada hari ini menuntut pelajar untuk menghafal apa yang dah dibagi dalam buku sebab apa yang dihafal dalam buku adalah apa yang akan keluar dalam soalan periksa. 


Dan sampai ke sudahnya kita tidak melahirkan manusia, sebaliknya berterusan memproses mesin photostat dan robot-robot sistem. sebab kita tidak diberi peluang untuk bersifat ingin tahu dan bertanya tentang sesuatu jawapan dan persoalan.
Chalo.assalamualaikum

No comments:

Post a Comment