Tuesday, July 5, 2011

:: GeRAk HaTi ; RaSa HaTi ::

Sejak dari zaman sekolah lagi, sejak aku sudah mula pasti akan hala tuju dan cita-cita aku, aku dah tanamkan di dalam diri aku, betapa bile aku masok sahaja university nanti, aku akan mendalami ilmu berkaitan dengan perundangan.ye undang-undang.telah aku bulatkan tekad pada masa itu, aku nak jadi seorang peguam.

Ade banyak sebab yang musabab dan kukuh untuk aku bercita-cita menjadi seorang peguam.sebab yang terutama ialah bile belajar tentang undang-undang, secara tak langsung gua akan belajar tentang hak yang ada untuk gua sebagai seorang warganegara.lagi satu hal, bile mendalami undang-undang ni, aku akan tahu kenapa ade akta itu, kenapa ade kurungan, macam mane hukuman ditentukan, alibi tu ape dan bla bla bla.

Dan satu lagi sebab kenapa aku suka akan undang-undang ini adalah kerana pada aku undang-undang adalah sesuatu yang membentuk manusia.ibaratkan dunia tanpa undang-undang, maka huru hara.malah islam sendiri ade syariat dari Allah serta panduan dari hadis yang diguna pakai dalam membentuk kehidupan seharian manusia.

Hihi, maka sudah terbayang-bayang diri gua akan memakai baju berwarna putih, blazer hitam sambil berhujah di depan barisan pendakwa raya dan hakim mempertahankan hujah-hujah yang relevan dalam memenangi sesuatu kes.

impian asal gua.mungkin gua pon botak macam ni hapal banyak sangat akta dan ordinan.hihi

Tapi, bak kata-kata yang selalu kita dengar, manusia merancang, Allah yang menentukan. Siapa sangka encek Abah tak membenarkan aku untuk meneruskan pembelajaran dalam bidang undang-undang.itu meranapkan sedikit harapan aku.malah tatkala aku mengisi permohonan UPU, encek Abah tengok betol2, memang ape saja berkaitan undang-undang aku tak boleh isi.satu pon tak boleh.

Saat tu aku dah merasakan, itulah penghabisan untuk aku.owh, ape lagi kekuatan yang aku ade? Sudahlah sains pon terkial-kial, mathematic pulak lagi aku bermasalah, so ape lagi yang boleh aku buat? Rasenye mau saje aku lari laju-laju lepas geram mase tu.Law is the love.bile sesuatu benda yang kita suka tak boleh kita nak buat, maka ape lagi yang aku boleh buat?

Dan entah macam mana, encek Abah mengesyorkan aku untuk mengambil diploma perancangan kewangan Islam.owh, gile.Math bro.Math bro.kan aku dah bagitau how sucks aku dalam subjek matematik ni.sampai aku syak aku ade arithmophobia, takot kepada apa saja yang berkaitan dengan math.hihi.

Dan aku pon dengan rase macam terpakse sahaje, aq ikot sajelah ape yang abah cadangkan.sebab aku pernah dengar dan ustazah dan ustaz pon dah selalu sangat menekankan, perancangan yang terbaek datangnya dari ibu bapa.atau lebih tepat lagi kite boleh ulas dekat sini ape yang dikatakan sebagai gerak hati.

Oleh itu bermula lah pengajian aku dalam bidang yang berkaitan kewangan.dalam kepale otak aku mase tu hanya berfikir, boleh ke aku survive dalam bidang kewangan ni? Memang tak ade jawapan.hanya bertawakal je lah yang aku mampu lakukan.

But somehow, resultnye ade lah sebaleknya.selame 6 sem aku belajar, 5 sem aq berjaya mendapat Dean’s List, sesuatu yang pada aku yang mengalami arithmofobic ni adalah luar biasa.DL dalam bidang finance.susah aku nak percaya.

Dan bidang ini pada dasarnya adalah bidang yang aku takot, yang aku tak terpikir langsong akan keterlibatan aku dalam bidang-bidang macam ni.aku pernah ckap, cukuplah sekolah je aq menghadap kalkulator.dan siapa sangka in the end hidup aku akhirnya akan bergelumang dan bermanja dengan kalkulator.

ade masanya hati akan berikan jawapan kepada persoalan dan pilihan

Usai ini aku terpikir balek kata-kata ustaz, ustazah yang mengatakan pilihan ibu bapa adalah yang terbaek buat anak-anak.dan aku rase memang ade kebenarannya.mungkin ade keberkatannya aku ikot gerak hati ayah aku tu.mungkin ini mase depan aku.dan kita nak kene ingat beb, antara anak dan ibubapa kita ade pertalian ghaib yang tak mungkin logik sains dapat pikirkan.

Dan pertalian itu yang dinamakan sebagai intuisi.gerak hati.rasa.dan terima kasih abah, atas gerak rasa yang abah berikan untuk aku tu, sekarang tak disangka-sangka aku sebenarnya sudah jatuh cinta dalam bidang ni.hey, Finance tak lah terok.menarik kau tau.belajar buat penaakulan, analisis, sumpah menarik.

Dan ada pada masanya, aku rase aku sedar ape sebabnya ayah aku tak kasi aku amek Law.bayangkan satu hari nanti aku di mahkamah.tugas seorang peguam sudah tentu akan berusaha dari segala apa jua jalan untuk memenangkan anak guam.dan macam mana kalau dah memang terbukti anak guam aku salah? Ape akan jadi kalau aku bela orang yang salah dan humban orang yang tak bersalah ke dalam penjara? Mana keadilan yang ade kalau aku buat macam tu?

Perkara-perkara macam tu yang kadangkala kita terlepas pandang.kita sepatotnya mencari keberkatan.itu yang membuatkan aku terpikir.maka untuk kesekian kalinya, satu sahaja pesanan, kadang-kadang tak semestinya ape yang kita rase kita suka itu yang terbaek buat kita.mungkin hanya sekadar suka, bukan ade rase sanggup untuk mendalami sesuatu bidang.mungkin suka hanya sekadar luaran, tidak pada dalaman.

Sekian.Chalo.Assalamualaikom

2 comments:

  1. suke bace entry nie bro...cita2 kte sme...
    nk jd peguam....tp sebaliknye...bro, ayah bro pilh utk jd perancang kewangan islam...dan sye juga xkesampaian jd peguam.....ikt kehendak ayah jugak..smpi skrg, sye keje ape yg ayah sye nak...hehe

    ReplyDelete
  2. good entry..kalau gerak hati encek abah tau encek puan ibu plakk kate.. jangan kawen dgn perempuan ni..kawen dgn perempuan tu..ikut la ye,,mne tau nnt awak bahagie plakkn !!

    ReplyDelete