Thursday, March 22, 2012

::NeGaRa 'Paling' SelamAt::

 

 

Baru-baru ini aku ada mendengar laporan yang mengatakan negara Malaysia negara ke 19 paling selamat di dunia dan yang paling selamat di Asia Tenggara. Berbalik kepada gambar-gambar yang dipaparkan di atas, somehow aku rase pelik yang amat sangat macam mana definisi negara selamat ni diukur.

Di jaman aku kecik-kecik dulu dengan rambut panjang ala2 the beatles sebab takot dengan pak cik india tukang gunting rambut dulu, zaman kanak-kanak aku adalah zaman paling mengujakan. Masa tu sekitar pertengahan 1990-an. Sebagai kanak-kanak, apa yang korang boleh expect aku buat adelah bermain dan bergembira.

Dan memang betol kalau korang fikir macam tu. Di masa itu, hatta aku nak pergi pam basikal dekat kedai depan rumah aku tak ade masalah. Mak Bapak aku takde risau. Kalau aku rase nak makan aiskrim potong beli dekat kedai Lee Son Ming depan sekolah naik basikal sorang-sorang, takde jugak Mak Bapak aku nak risau. Even kalau mak aku suruh pegi kedai beli telur dan gula sambil tu duit baki aku pakai beli air pepsi pon takde masalah.

Di masa tu memang cukup selamat. Jarang sekali nak dengar kes budak kene culik dan bakar, atau budak bawah umur dirogol oleh phedophil. Bukan nak kata tak ade, tapi peratusan jauh lebih rendah dari sekarang. Tapi masa tu Malaysia tak pulak dilabel sebagai negara paling selamat di dunia.

Kalau kita tengok balik situasi dan kondisi negara Malaysia ni, kalau aku jadi mak bapak konfem aku tak senang duduk. Depan rumah pon boleh kene culik. Nak lagi terok, even ko duduk dalam rumah pon boleh jadi mangsa culik. 

Aku ade terbaca pengalaman seseorang yang ditulis dalam blog. Di New Zealand, berjalan sorang2 di Wellington pada waktu malam tak ade ape yang nak risau. Cume kau kene risau kalau dapat demam sebab New Zealand suhu sejuk. Lebih sejuk dari peti sejuk. Even kalau kau seorang perempuan yang terpaksa balek lambat dari office sebab kene wat OT, tak ade ape yang nak dirisaukan.

Sebagai negara yang ‘paling’ selamat di Asia Tenggara, engkorang masih boleh jadi mangsa ragut even duduk dalam perkarangan rumah sendiri. Sedangkan rumah sepatutnya jadi tempat paling selamat seseorang individu. Jangan cerita malam-malam macam mane kalau di hari siang yang jelas-jelas orang boleh nampak apa yang kita buat pon orang berani lagi nak buat jenayah.

Jadi, sebagai seorang warga yang prihatin, aku rase elok lah kirenya kalau kita dapat fikir mekanisme yang terbaik dalam merialisasikan Malaysia sebagai negara yang paling selamat dengan maksud lain memang betol-betol selamat di Asia Tenggara mahupun dunia.chalo.assalamualaikom.

3 comments:

  1. masalah nye sekarang, ramai orang yg kurang pedoman dan kewarasan akal... itu lah yg jadi punca kpd keadaan yg 'selamat' ni.. haa

    ReplyDelete
  2. yang pelik yang lakukan semua nie kebanyakkan melayu...sedihh

    ReplyDelete