Tuesday, March 27, 2012

:: Perihal Etika di Malaysia ::

Baru-baru ni gua terbaca dalam blog obefiend perihal dia bercuti di Singapore dan bagaimana Perdana Menteri Singapura yang masa tu sedang diescort oleh anggota keselamatan berhenti memberi laluan kepada pejalan kaki untuk melintas jalan. Itu situasi yang berlaku di Singapura. Kalau di Malaysia, jangan harap boleh dapat macam tu. Even itu jalan kau sekali pon, bile VIP lalu nak tak nak kau kene bagi dia jalan dulu.

Perihal PM Singapore ni mencerminkan sebuah etika. Etika patuh kepada undang-undang. Undang-undang tercipta untuk semua. Tak kira sama ada engkorang ni seorang Menteri sekalipun atau seorang homeless di jalanan, undang-undang tetap sama ke atas setiap individu. Kita hairan kenapa masyarakat Malaysia susah sangat nak patuhi undang-undang, tapi rakyat negara jiran kita ni boleh. Sebabnya, pemimpin mereka sendiri menunjukkan contoh.

Macam ni lah. Setiap kali ada kempen keselamatan jalan raya atau masa-masa cuti perayaan, ramai betul VIP dan Yang Berhormat masuk TV, surat khabar, buat kain rentang suruh rakyat Malaysia pandu cermat dan berhemah.

Tapi kadang-kadang diorang sendiri yang bawak laju tak ikot undang-undang. Dengan title VIP atau YB dan diiringi konvoi keselamatan dan van-van mewah, mereka-mereka ni laju je memecut dekat lebuhraya. Dah lah bawak tak ikot had laju, lepas tu nak tak nak kita pon terpaksa ketepi untuk bagi laluan dekat diorang ni sume lalu.

Itu satu contoh. Banyak lagi contoh pasal etika tapi gua bagi contoh yang selalu kita boleh nampak. Rasional yang kita boleh Nampak dekat sini adalah kepimpinan melaui teladan. Kalau nak suruh rakyat jadi warganegara yang baik, yang mematuhi undang-undang, sebagai pemimpin anda jugak patut menjadi contoh dengan mematuhi sendiri peraturan yang sedia ada. Kalau pemimpin sendiri gagal nak patuhi peraturan, maka mohon jangan berharap rakyat untuk mematuhi peraturan.

Jangan sibuk nak pum pang pum pang dekat parlimen bincang pasal kadar kemalangan jalan raya Malaysia antara yang tertinggi di dunia dan cara mengatasinya kalau engkorang sendiri atas alas an kerja sambil diiringi konvoi pecut laju nak haram tak ikot had laju.

Even Perdana Menteri Britain pon dalam nak ajak rakyat Britain kurangkan penggunaan kereta dan membudayakan hidup sihat sanggup berbasikal untuk pergi ke pejabat.


source: Malaysia-today.net


Don’t Say about ethics when you also don’t have an ethics.


Chalo.assalamualaikom

2 comments: