Saturday, June 15, 2013

:: DiDuiTan ::

Kata awak dan mereka.

Duit bukan segalanya. Tidak semua perkara yang boleh dibeli dengan duit.

Kata saya.

Mungkin awak dan mereka tidak pernah rasa susah tidak ada duit. Untuk naik bas kita perlukan duit. Untuk pastikan perut kita terisi kenyang kita perlu duit untuk membeli makanan. Untuk ada baju yang selesa untuk tutup badan manusia perlukan duit. Untuk ada tempat berlindung dari hujan dan terik mentari perlukan duit untuk beli rumah.

Kata awak dan mereka.

Duit tidak boleh beli kasih sayang. Duit tidak mampu beri kebahagiaan.

Kata saya.
Berapa ramai keluarga yang porak peranda kerana kemiskinan? Berapa ramai yang tersenyum bahagia fikir duit untuk membayar belanja makan, duit sekolah anak, duit bulanan kereta, duit uitiliti dan bayaran-bayaran lain.

Ah, pandangan saya berbeza. Katalah apa sahaja. Mata duitan. Tamak. Tak semua benda boleh dibeli dengan duit. Tapi hampir semua benda kena dibayar pakai duit. Oh, masuk tandas di kompleks beli belah pun dicaj 20 sen.

p/s: saya selalu doa untuk jadi kaya supaya saya boleh beri duit untuk beri makan, pakaian dan rumah untuk yang tidak mampu.

p/s: kalau saya kaya, mahu jugak untuk tubuh satu pasukan bola di serdang yang lengkap dengan kemudahan stadium, padang latihan dan akademi macam pasukan di Eropah.

No comments:

Post a Comment