Saturday, June 8, 2013

:: Melangkah ::


Untuk semester baru yang akan bermula.

Tadi pagi usai bangun tidor yang nyenyak, terus aku dengan penuh semangat mengemas barang-barang dan baju-baju sambil-sambil sapu bilik di asrama lama yang jadi bilik tumpangan. Dia punye rajin senang kabo kalau bakal mak mertua datang merisik terus terase nak buat kenduri kahwin tak payah nak tunggu majlis tunang ikut adat orang melayu.

Dan, setelah memastikan bilik bersih dan berkilau, maka dengan perlahan, mula mengangkut barang dan baju untuk dihantar ke mahallah penginapan rasmi.

Tatkala tiba di aras enam, hati rasa lain. Dengan langkah yang diatur, kaki dibawa ke sebuah bilik tempat rasmi untuk tidur, makan, mandi, belajar dan apa jadah lagi selama empat bulan yang mendatang.

Sampai di depan pintu, nombor bilik ditenung. Nafas ditarik dalam-dalam. Berat-berat tangan menyeluk kocek lantas mengambil kunci. Pintu bilik dibuka.

Terdiam sebentar. “ Masih bersih macam dua bulan masa hari terakhir di sini.” Gua monolog.

Dengan kiri dan kanan tangan padat dengan beg dan barang, perlahan-lahan duduk di katil sambil memandang isi bilik. Tenung satu-satu katil, almari, meja, tilam.

Itu jam, dunia rasa terhenti. Macam duduk dalam panggung wayang, secara tiba-tiba terbit visual. Di semester yang lepas, ada macam-macam perkara yang dibuat bersama rakan bilik. Ternampak bayang diri sedang bermain ‘game’ sambil dileteri rakan bilik yang akan suruh belajar. Ternampak bayang diri yang sedang solat berjemaah di waktu subuh bersama rakan bilik.

Ternampak juga bayang diri bersama rakan bilik sama-sama duduk di bawah sambil makan. Ada juga bayang diri yang sama-sama menonton siri ‘runningman’ bersama rakan bilik. Di meja belajar, teringat akan kenangan bangun seawal jam 4.30 pagi untuk mengulangkaji bersama rakan bilik. Dan yang paling teringat, dileteri oleh rakan bilik tatkala terlupa letak kunci bilik sambil sama-sama mencari sampai jumpa.

Nafas panjang dihela. Kaki didorong ke tepi tingkap lantas menguak tingkap keluar. Di balik butir cahaya yang menerjah masuk, akur dengan resam hidup. Permulaan akan ada pengakhiran. Kenangan-kenangan itu akan disimpan sebagai satu momen hidup yang penuh pelangi.

Semester baru. Rakan yang baru. Cabaran yang baru. Ayuh mara.


p/s: catatan mungkin akan dilimitasi selepas ini untuk mengurusi perihal-perihal belajar.

2 comments:

  1. entry ni buatkan aku terasa mcm nak duduk bilik tingkat 6 aku dulu. Duduk bilik hostel je ok, bukan utk duduk kat KUIS tu. *lama gak aku tak masuk blog kau ni mian.

    ReplyDelete