Thursday, April 19, 2012

:: Kita Jugak Hebat Sebenarnya ::

Masa gua kecik-kecik dulu, antara makanan yang suka dimakan adalah megi. Ok, magi itu adalah nama produk. Mee segera adalah produk yang terhasil di bawah jenama Maggi. Powernye pengaruh Maggi ni sampai Ruski, Cintan dan Mamee pun akan dipanggil Maggi. Padahal sepatutnya kita kene cakap, “ibu, saye nak makan Mee segera jenama Maggi”.

Baik, ketepikan dahulu isu jenama dan populariti. Saya nak bagitau, masa kecik-kecik dulu, kalau nak makan maggi mesti suruh cik ibu masakkan. Sebab saye tak reti masak. Jadi kekurangannya adalah setiap kali nak makan, ibu akan cakap, nanti tak pandai kalau asyik makan MSG. Saya nak makan tapi sebab tak reti masak maka terpaksa ditahan aje keinginan yang membuak-buak.

Tapi sejak masuk asrama, saya secara tiba-tiba reti masak Maggi. Maka saya boleh buat maggi sendiri tanpa perlu mintak bantuan cik ibu lagi.haa, itu satu kemajuan nampaknya.

Itu cerita yang pertama. Cerita seterusnya, semasa kecik jugak, saye suka berangan-angan bawak kereta sambil duduk dekat tempat pemandu dan pusing-pusing stereng. Paling best bile encek abah ajak pusing dalam taman duduk atas pangku dye sambil tangan control stering. Tapi pedal encik abah la yang tekan. Gua pendek mane nak sampai. Rase macam dah bawak kereta betul-betul je.

Lepas saya habes spm, terus buat lesen kereta. Tak payah nak ulang-ulang, cukup sebulan amek test jpj, dan tu dia, lessen P dapat. Dan sampai sekarang kalau saya rasa nak bawak kereta saya akan amek kunci kereta cik ibu atau encik abah, dan bawak sendiri. Haha. Heh, itu satu lagi tanda saya sudah ade satu lagi pencapaian.

Apa lagi perubahan yang berlaku sepanjang saya meniti usia nak masuk 22 tahun ni? Ouh ye, saya berjaya melepasi tahap demi tahap pendidikan dari tadika, UPSR, PMR, SPM dan diploma. Dan sekarang saya sedang cuba menghabiskan pengajian dalam peringkat ijazah. Kalau tarapapa, tahun depan sudah habis. Hey, cepat betol masa berlalu.

Apa yang saya cuba cerita ni sebenarnya? Saya Cuma nak cakap dekat engkorang semua yang diri kita ni sebenarnya adalah terbaek. Macam saya, mungkin pencapaian-pencapaian yang saya dah lepas tu adalah yang biasa-biasa, tapi saya tetap menganggap itu sesuatu yang hebat kepada diri saya.

Berhenti dari kita membezakan diri kita dengan orang lain. Orang lain mampu ke bulan, kita pun mahu ke bulan jugak. Itu hanya memberi tekanan kepada diri kita sendiri. Kita berjaya nanti bukan atas sebab kita mahu berjaya, tapi sebab kita nak atasi orang lain. Ini sama sahaja macam kita belajar sebab nak dapat pointer yang bagus, bukan sebab nak belajar ilmu itu sendiri.

Mungkin la kejayaan kita tu biasa-biasa sahaje. Tapi kalau kita kira-kira balik, kalau dicantum-cantum semua kejayaan kecik tu, akan nampak besar ye dak? Simple math u’oll.hihi

Jadi letak dalam minda, kita sebenarnya adalah yang terbaik jugak. Orang tak boleh memaksa anda untuk menjadi seperti orang lain, tapi anda boleh menjadi kan diri anda sesuatu yang mungkin boleh dijadikan ikutan oleh orang lain. 

1 comment: