Wednesday, April 4, 2012

:: Stigma ::

Bila kita tengok brader jual burger tepi jalan mungkin akan ade terdetik, kesian, dulu mesti malas belajar, las-las jual burger. Hakikatnya entah-entah brader tu ade lagi 5 gerai burger tapi orang lain tolong jagekan.

Bila kita masuk shoping complex yang ternama Nampak orang pakai baju yang tak seberapa, mungkin akan terdetik di hati kesian tak mampu pakai baju berjenama. Hakikatnya, dia mampu kalau nak beli satu shoping complex tu sekalipun.

Bila kita nampak seorang yang berbadan gemok, kita mungkin terdetik, ni mesti kuat sangat makan ni. Tapi hakikatnya mungkin kita tak tahu dia jadi gemok sebab masalah kesihatan, genetik atau faktor-faktor lain bukan dari sebab tabiat pemakanan.

Bila kita tengok ada orang lain tak perform dalam peperiksaan, dengan erti lain dapat result yang teruk, kita akan terdetik untuk cakap, mesti kuat ponteng kelas atau jenis stadi main-main. Tapi hakikatnya dia tak perform sebab terpaksa kerja part-time untuk bantu keluarga dia yang ada masalah kewangan yang akhirnya sedikit menjejaskan pencapaian akademik dia.

Bila kita tengok orang pakai baju tee dan seluar jeans datang bersolat dekat masjid, mesti akan terdetik di hati, ni mesti jenis solat kadang-kadang ataupun lambat-lambat solat. Tapi hakikatnya dia seorang yang hafaz quran dan seorang imam muda di kawasan taman perumahan dia. Dia datang solat sebab singgah masjid baru balik kenduri kawan dia.

Sedar tak sedar kadang-kadang kita meletakkan seseorang itu begitu dan begini dengan sekali pandang sahaje. Ok satu contoh lagi yang agak biasa jugak adalah, kalau kita tengok orang tu bawak kereta kancil 650 ex. Mungkin terdetik di hati kita orang ni tak mampu nak pakai kereta besar-besar. Tapi hakikat sebenar entah-entah beliau seorang pengurus besar sebuah syarikat minyak terkemuka di dunia.

Mungkin kita tak perasan. Tapi kenyataan yang sebenar ialah sebenarnya masih ramai lagi yang menghukum seseorang itu dengan sekali pandang tanpa menyelidik dengan lebih mendalam. Atau senang cerita kita membuat spekulatif tanpa mengetahui spekulatif yang kita buat tu betul atau salah.

Aku pun kadang-kadang macam tu jugak. Bila first time jumpa seorang member yang muka agak ketat aku cakap, mamat ni mesti kerek. Tapi siapa sangka, sekali tegor cakap tak berhenti-henti macam bertih jagung. Las-las gua pulak jadi penat nak layan dia bercakap.

 Jadi kesimpulan, engkorang jangan lah cepat sangat buat penilaian untuk sesuatu benda yang baru kita kenal atau baru kita kenal. Pergi selidik dulu baru boleh andaian. Jangan nak main serkap-serkap jarang sangat.hihi

Chalo.assalamualaikom

2 comments:

  1. first impression sngt penting n kdg kala x seperti yg disangka.nice entry..

    ReplyDelete
  2. Yup. Sifat Husnu Zhonn perlu ada dalam diri. hehe

    ReplyDelete