Tuesday, April 3, 2012

:: Padang Bola untuk Anak Muda ::

sumber gambar dari google

Sejak dua menjak ni aku selalu dengar skuad bola sepak negara dikritik dengan kritikan yang agak teruk jugak oleh peminat bola sepak Malaysia. Diorang cakap sebab keputusan beberapa perlawanan antarabangsa Malaysia tak memuaskan. Kih kih. Gua gelak. Biasalah orang Malaysia, bab kritik memang power. Sampai kata-kata pakar pun boleh jadi salah kalau orang Malaysia ni dah mula mengkritik.

Tapi harini gua bukan nak sembang pasal pasukan bola sepak Malaysia. Hari ni gua nak berkongsi kerisauan sama ade untuk 10 tahun lagi Malaysia akan ada pemain-pemain bola sepak mahupun player dari sukan-sukan lain ataupun tak.

Kenapa aku cakap macam tu? Baiklah, cuba engkorang tengok sejenak dekat-dekat area perumahan engkorang. Berape banyak padang yang memang betol-betol padang tanpa ada apa-apa binaan dekat atas padang tu macam bangku, tong sampah atau alat permainan?

Macam dekat tempat perumahan aku, padang yang ada telah dibangunkan menjadi taman permainan. Tak ade lagi padang yang dalam erti kata lain lagi memang betul-betul sebuah padang yang lapang yang boleh untuk anak-anak muda bermain bola dengan bebas, berlari dengan laju, buat hantaran lintang dan jugak buat tendangan padu yang deras dari tengah padang.

Ramai orang cakap tak ape sebab at least kita ada gelanggang futsal. Yes betol, futsal itu bagus untuk membina asas. Tapi kalau kita lihat sekarang ini, kebanyakan gelanggang futsal yang dibina kalau nak main kena bayar. Kalau engkorang yang dah bekerja tu tak apelah, tapi kalau yang budak kecik umur baru 7,8 tahun yang minat tengah membuak takkan tiap-tiap hari nak kena bayar 2,3 ringgit untuk main futsal 1 jam.

Kalau ada yang percuma pun biasa nanti budak-budak besar yang conquer. At least kalau ada padang yang besar, budak-budak besar main dekat padang, budak-budak kecik boleh pakai tepi padang main suka-suka.

 Hari tu aku ada terbaca biografi Mokhtar Dahari. Salah satu faktor yang menyebabkan Malaysia satu masa dulu mampu melahirkan ramai jaguh bola sepak adalah sebab kita ada padang yang kosong di merata-rata tempat. Masa tu engkorang bawak bola je, gol boleh guna basikal atau selipar. Dan seterusnya main. Ya main. Dan tahukah anda bakat Mokhtar Dahari, Redzuan Abdullah asalnya di asah dari padang kosong di Kampung Pandan Dalam.

Tapi sebab nak bagi jalan untuk pembangunan, padang yang saksi lahirnya bintang bola sepak negara yang paling bernilai itupun dah hilang. Hilangnya padang bermakna hilang lah tempat anak-anak muda untuk bermain. Hilang sebuah tempat di mana bakat-bakat yang terpendam beraksi.

Dan hari ini, kita terpaksa bayar sebuah harga yang mahal bila banyak padang dah diambil alih buat pusat membeli belah yang mana dalam tu penuh dengan remaja-remaja yang melepak tak tentu hala kadang-kadang, yang mana rugi lah sebab kalau ada padang mungkin diorang tak kan melepak dalam tu, tapi boleh guna masa-masa tu untuk bermain sukan tak kisahlah apa-apa sekali dekat sebuah padang kosong.

Untuk yang terakhir, boleh tak kalau kembalikan padang untuk anak-anak muda?

2 comments:

  1. betul2!
    setuju!
    kalau ada padang pun tak dewk rumput..
    ada pasir jewk!

    ReplyDelete
  2. itu takpe.boleh lagi la.ni kalau buat taman tapi orang tak pernah datang.haihh.kalau gelanggang futsal asyik penuh je yang free.nak bayar tiap2 hari tak larat

    ReplyDelete