Monday, March 7, 2011

:: AnTare GeNiUs DaN BiAsE-BiAsE ::

Ade seorang member pernah cakap kat aq
“ala naim, ko rileks la.ko tak payah stadi pon boleh dapat dekan.ko kan genius”
*puff.aku terkedu sekejap
Sebab ape?

Kalau korang nak tau, aku tak suke orang cakap kat aku macam tu
Sebab yang sebenarnye aku bukanlah seorang genius
Apatah lagi seorang yang perfectus.jauh sekali bukan

Dan pade aku, istilah seorang genius adalah mereka yang biase tetapi berjaya melakukan sesuatu yang luar biasa
Inilah genius yang sebenar.mereka dilahirkan dengan keupayaan yang biase-biase, tetapi hasil usaha yang LUAR BIASE mereka berupaya mencipta sesuatu yang di luar lingkup kemampuan biase mereka

Ape yang aku nak terangkan ni sebenarnye?
Baeklah, sebenarnye aku nak cakap
Nak jadi seorang yang genius sebenarnye memerlukan hasil usaha yang jitu
Sebab tu aku cakap kalau orang kate macam tu kat aku salah sebenarnya

Kalau betol la aku seorang yang genius
Mesti aku dah jadi macam Adiputra, umur 5 tahun dah mampu menjawab soalan matematik peringkat university
Padahal kalau ikotkan logik la, kanak-kanak yang sebaye dengan Adiputra
Di waktu usia mcam tu baru je kenal 1,2,3.... dan seterosnya
Itu baru namenye seorang genius.satu anugerah yang hanya ade beberapa insan yang terpilih sahaja yang memiliki anugerah tersebut

Tapi buat kite yang biase-biase ni
Tak boleh ke nak jadi macam tu?
BOLEH
Boleh sangat-sangat
Macam yang aku cakap tadi lah
Seseorang yang biase kalau dia berusaha dengan usaha yang luar biase akan boleh menjadikan dirinya seorang genius

Ambil sahaja contoh termudah, Thomas Alva Edison dalam mencipta mentol
999 kali dye mencube tanpa jemu walaupon 999 kali jugak die gagal
Tapi hasilnye? Percubaan ke 1000, die Berjaya mengubah bukan sahaja stigma serta skeptikal manusia terhadap die, malah berjaya mengubah cara kehidupan manusia
Kalau lah pada usaha kali ke 999 tu dye mengalah, smpai sekarang kite maseh lagi duduk bertemankan lilin dan jamung di waktu malam

  Dan begitu jugak pada diri aku
Aku hanyalah seorang yang biase-biase
Zaman sekolah aku dulu,kalau result exam tu
Bawah-bwah, kelas pertengahan je aku duduk
Heh, ape aku nak malu. Exam lek je
Orang laen maen A1, A2. Aku lak dok dapat E8, G9.haa. hambek, baek punye result * (=_=’)

Aku pon tak tau la apsal macam tu sangat result aku.hahaha
Tapi bile aku masok je U, aku dah tekad, somethings need to be change
So aku mulakan cara baru, semangat baru
Mase dalam kelas ape yang lecturer ajar aku dengar paham betol2, selagi x paham selagi tu aku akan teros bertanya, tanya dan tanya sampai aku paham

Dan bile mase stadi pulak, ni nak bgtau
Carik mase yang bile korang belajar mase tu, senang gile nak masok
Dan yang penting kene ade mood
Takde gunenye kalau bace buku 2 jam tapi kalau xde mood dan payah nak masok, so it wasted.rugi je mase

Dan ini yang terakhir sekali
Enjoy with life
Jangan pressure-pressure
Sebab bile pressure lagilah susah bebeno kome sume nak belajar
Dan jangan putus asa
Beb, biaselah kegagalan tu.tapi bile kite dah gagal, mesti akan timbul keazaman yang jitu untuk bangkit dan buktikan

AKU PUN BOLEH JUGAK LAH!

Itu saje carutan dan ngarutan kali ni.tata

1 comment:

  1. kawan2 selalu cakp kat yna,, ko tak masuk u pun ko tetap pandai lam bab internet.. yna gak terkedu. tapi yna nak sijil spom,dip, ijazah-->phd... huhu tinggi cita2 tapi yna nak jadi pandai

    http://ceritacintayna.blogspot.com/2011/03/ohh-tidak-blog-ku-bukan-blog-cinta.html

    ReplyDelete