Monday, May 2, 2011

:: SaTu PeLaJaRaN ::


Baru-baru ini aku sempat pulang sebentar ke kampong tercinta sempena cuti hari pekerja.konon-konon aku pon pekerja walhal masih pelajar lagi.eh, pelajar pon bukan boleh dikira bekerja jugak ke? Belajar adalah satu tugas di mana upah yang didapati adalah keputusan peperiksaan.hihi.ahh, mengarot lah aku.

Jadi masa balek sekejap ke johor tu, abah mengajak kitorang pergi ke rumah kawan die yang jemput datang saje suke-suke sebab dah lama tak borak ngan abah.padahal gua rasa asal balek kampong je selalu je abah jumpe si pakcik Murtaza ni.jadi masa kitorang sampai ke rumah pakcik Murtaza ni, bhai, terperanjat aku tengok rumah die.besar dah macam istana je aku tengok.kereta bersusun ade empat.

Untuk pengetahuan kau orang semua, 20 tahun yang lepas atau lebih, pakcik Murtaza ni menjual buku di pasar-pasar malam dan jugak pasar tani.setiap minggu beliau terpaksa turun ke Jalan Masjid India tu untuk mengambil buku yang disorder.ulang alik JB-KL tiap-tiap minggu.kalau aku patah pinggang kot.

Tapi sekarang kalau tak silap beliau sudah ade 2 buah kedai buku.dan beliau kadang-kadang masih lagi pergi menjual di pasar Tani di mana kalau balek kampong mesti terserempak ngan pakcik Murtaza kalau ikot nenek aku pergi pasar Tani.seorang pengusaha kedai buku menjual buku di pasar Tani.mana nak carik?

Sesuatu yang mengagumkan pada aku adalah semangat dan kecekalan beliau.pada aku kalau seseorang itu tak ade semangat dan kecekalan yang tinggi, tak kan boleh nak Berjaya.setakat bersemangat tanpa ada daya tahan mental yang tinggi memang boleh lingkup di tengah jalan.