Saturday, October 1, 2011

:: SeTaHuN RuAnGHiDuPSaYe ::

26 September 2010, satu tarikh yang cukup signifikan untuk ruanghidupsaye. Sebab pade tarikh inilah ruanghidupsaye mule bertapak di pelantar alam siber ni. Pade mase tu di waktu pagi gua just bace-bace blog yang selame ni gua memang suke bace pon.



Entah macam mane, hati terus terdetik untuk menulis. Tapi aku fikir, kalau aku tulis banyak-banyak, tak kan aku nak kepam@ perap aje ape yang aku tulis tu dalam laptop? Sekali kalau virus hambek, hilang segala hasil tulisan gua yang kadang-kadang berilmiah, separa ilmiah dan mungkin tak de ilmiah.

angka 1 yang bermakna

Jadi gua amik satu langkah yang cukup bersejarah. Laju je gua taip blogger.com. sambil tu buat satu akaun gmail. Mase mula-mula part yang dia tanye pasal URL dan name blog, gua berhenti sejenak.takkan nak letak name blog naimnooralim.blogspot.com. sungguh tak cukup inzal letak name sendiri.

Maka gua mule berfantasi. Dan akhirnya tercetus lah name ruanghidupsaye. Sebab ape? Sebab ini ruang aku yang punye.aku yang design, aku yang hias. Buruk atau cantik pun aku yang punye suke.kah kah.

Maka bermulalah perjalanan blog ini di dalam alam siber yang penuh dengan dugaan, konspirasi dan jugak tipu muslihat. Gua ingat dunia realiti saje yang bahaye, gua silap menaakul. Ternyata alam siber jauh lebih berbahaya, jauh lebih pedas dengan permainan kata-kata. Sebab tu ade satu idioms yang cakap perkataan itu lebih tajam dari mata pedang.

Setahun ini, banyak yang aku dah pelajari. Dah bermacam-macam jenis group blogger aku join. Banyak member aku dah dapat. Ade la join sekali due gathering. Tapi nak join banyak-banyak faktor mase dan kewangan yang menghalang.

Dan jugak tak lupe dalam setahun ni, aku cube memahami hakikat dan tujuan sebenar blog ni. Gua tak nafi pade satu ketika blog muncul macam cendawan, macam trend basikal fixie dan dslr. Tapi hakikatnya kenape kamu dan kenape aku semua buat blog?

Dan secare tiba-tiba pulak munculnya beberapa jenis orang yang tiba-tiba tegur kalau nak buat blog, dalam blog kene design macam ni, tak boleh letak lagu, tegor macam-macam lagi. Dan secara tiba-tiba aku hairan kenapa sebegitu banyak pulak kekangan nak blog ni? Yang menegor tu aku tengok blognye pun takdelah striking sangat, alih-alih nak tego orang suruh buat blog macam tu dan macam ni, baru ramai follower.

Dan di situlah munculnya entri pelacur blogger. Thanks lensarosak. Tajuk memang berapi, tapi isi menusuk di hati. Penulisan sinis beliau Berjaya memerangkap ramai pembaca yang tidak memahami ape isi yang nak disampaikan. Gua mule-mule terase jugak, tapi lepastu gua sedar ape yang cuba disampaikan. Dan sampai sekarang gua masih berusaha memperbaiki diri serta penulisan.

Oh yah, tak lupe jugak buat semua teman-teman yang sudah banyak bagi tunjuk ajar dari aku kosong tak tau satu-hape-jadah pasal blog sampai sekarang ni dah boleh lah siket-siket.

Ape lagi yang boleh aku nak rumuskan? Setahun baru aku dalam dunia blogging ni. Baru bayi lagi kalau dinilai dengan usia manusia. Tapi aku bersyukur di akhirnya, sebab akhirnya blog jadi tempat untuk aku lepaskan rase meluap-luap untuk aku menulis. Blog tempat aku belajar banyak perkara hatta agama, dunia, akhlak, etika dan lain-lain.

Itu kuase sebuah penulisan.dan sebagai akhir titah, selamat setahun buat ruanghidupsaye.blogspot.com. semoga tahun mendatang akan terus maju dan terus bersemangat dengan penulisan yang lebih striking, berilmiah dan berfalsafah.

p/s: sori lambat post.aku baru habis final exam lah! Kah kah

2 comments: