Sunday, April 24, 2011

:: EGOiS ::

Sekali lagi mari kita membaca satu lagi entri yang dititipkan khas dari adilla azlan buat semua pembaca blog ini

Bila tiada, baru terasa sangat kehilangan. Itulah padahnya bagi orang yang tengah bercinta, punya ego setinggi gunung Everest. Kalau nak bercerita tentang ego, fuuhhh, sampai ke esok pun tak akan habis. Tapi takpe, sekadar untuk berkongsi saja untuk entri kali ni. 

But before that, dengan rasa rendah dirinya, aku nak ucapkan trillion terima kasih pada besties aku a.k.a. tuan empunya blog iaitu Naim Noor ‘Alim kerana sudi memandang entri aku yang hina lagi tak seberapa ni. “Saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan.”

OK, back to the topic. “EGO”. Yes. Adakah and seorang egois? Aha. Yeah, pasti sangat-sangat ramai yanag terasa dengan entri kali ni. Tapi chop, bukan nak fire sesiapa, tapi sekadar peringatan dan pengajaran kepada semua pembaca. Do i make myself clear enough? Korang ingat ego ni hanya ada dalam kes bercinta je ke? Ramai lagi yang tak sedar…..

Kes 1.
Bercinta dah bertahun. Tapi still lagi ada isu, “Eh kenapa perempuan pulak yang kena sms dulu, sepatutnya lelaki lah yang kena start dulu.” Come on la para perempuan di luar sana yang sedang bercinta, dalam proses bercinta tak pun yang bakal bercinta. Jangan punya ego yang menggila. Pleasepleaseplease. 

Ini akan menyebabkan si teruna lagi akan tercabar. Maka, maka dan maka. Perang ego akan tercetus! So bila dah mula berperang, agak-agak siapa yang akan mengalah dulu? Ke memang tak akan ada sesiapa antara teruna mahupun dara yang akan mengalah? Dan pengakhiran kepada cerita? Anda sendiri yang fikir dan tentukan. 

Kes 2.
Entah sampai bila nak menangkan rasa ego sampai Dia kau taknak sujud. Kau memang punya harta, mewah segala. Tapi ingat, kalau tetap dengan ego kau yang tak nak lagi mengakui yang kau tu hambaNya, maka akan sia-sialah dugaan harta menggunung yang Dia bagi pada kau. Kau telah kalah dengan ujian daripadaNya. Kau kena ingat, Dia Maha Adil. Dalam sekelip mata Dia boleh rampas semua yang Dia telah pinjamkan pada kau. 

Ingat ya, kau hanya MEMINJAM daripada Dia. Apa yang susah sangat? Solat 5 waktu sehari. Jangan nak bagi alasan kau tak sempat nak solat. Ada kau pergi tandas tak hari ni? Makan? Layan net? Ada tak? Oh sempat? Tu semua sempat, kenapa solat kau tak sempat? Cuba kau fikirkan. Kau jangan lupa, kita semua akan kembali padaNya. Tapi takkan kembali dengan hati yang kosong? Tak punya iman dan amalan di dada? Jadi untuk apa kau dijadikan hambaNya? 


tidak salah jika masing-masing saling meruntuhkan tembok keegoan yang menjalar

Kepada pembaca yang budiman sekalian… Ingat, dalam hidup, bukan ‘cinta’ sesama manusia sahaja yang boleh dijadikan topik utama dalam kehidupan seharian. Memang tidak dinafikan itu adalah fitrah kejadian manusia. Tapi, fikirkan sejenak apa sebab utamanya kita dilahirkan di dunia yang fana ini.

“Cinta yang kekal abadi hanya cinta pada Ilahi…”

8 comments:

  1. zr: hihi.lego kau senang nak runtuhkan.ego payah siket

    ReplyDelete
  2. lelaki lebih tinggi egonya drpd prmpuan..fakta tuh

    ReplyDelete
  3. urgh kalau nak berego please dont be in a relationship. seriously, bazir tenaga dan bazir masa. pfft~

    ReplyDelete
  4. yohooo... ego.. nie normal.. :D kalau no ego tu robot :D

    myetech9[dot]com @ Enchik Nine

    ReplyDelete
  5. haha. zaman sekarang timbul lagi ke isu sape patut msg dulu. kelakar pulak. kdg2 tak tahu makne ego tu ape. -_-

    ReplyDelete
  6. jgn ego cgt2 tau.coz one day ego tuh akan makan diri cdri blk.try not to practice it =)

    ReplyDelete