Thursday, April 21, 2011

:: TaK NaK TeRiKAt DEnGaN KoMiTmEN, KoNoN….. ::

Berikut merupakan sebuah cerita yang dititipkan untuk semua yang diberikan khas oleh salah seorang pembaca blog ini adilla azlan

Dulu, aku fobia. Fobia la. Fobia.. Tau? Semua gara-gara cinta. Ah, malas nak ungkapkan perkataan tu lagi. Kawan-kawan kat sekeliling semuanya bercinta. Siapa cakap bercinta tu indah? 

Cinta ni, tak semestinya kena post status kat fb “in a relationship” ke apa. Even yang cuma pegang status scandal pun, boleh consider bercinta jugak. Ada kawan aku ni. Kawan dia la, bercinta dengan kawan baik dia. Coursemate gitu. Walaupun tak sama kelas, tapi hari-hari boleh terjumpa. Entah terjumpa ke buat-buat terjumpa. Masing-masing sayang la. Tapi taknak mengaku pasangan bercinta. Kalau orang kata dorang scandal, kena marah pulak. 

Alasan taknak bercinta: “Masing-masing tak nak terikat dengan komitmen”. So sekarang, kenapa bercinta kalau taknak komitmen? 

Tolong la guys. Cinta tu perlukan komitmen. Ya, memang aku mengaku yang aku tak punya banyak pengalaman bercinta macam korang-korang di luar sana yang sedang asyik bercinta atau tengah ada perang dunia dengan pasangan masing-masing. Tapi aku boleh berfikir. 

Selalunya, pandangan orang ketiga dalam sesuatu hal tu yang patut diambil kira. Sebab, kita mungkin tak perasan atau tak tau pun apa yang jadi sebenarnya. Orang lain yang perasan, merekalah patut jadi pihak ketiga. Dan jangan la pulak korang katakan yang mereka-mereka ni jaga tepi kain korang. No no. Ingat ya, kita ni hidup bermasyarakat. Sifat tegur-menegur dan saling mensihati tu menunjukkan kita ni prihatin. Kalau nak sibuk-sibuk, baik buat tahi je kat korang. Kan?

So nasihat aku. Kalau nak buat sebarang keputusan berkenaan cinta, jangan fikirkan dari sudut pandangan korang je. Fikirkan sekali bagi pihak dia. 

cinta adalah sentiasa berkaitan komitmen

Jangan nak jadikan alasan “taknak terikat dengan komitmen” tu alasan yang membuatkan diri masing-masing ‘sakit’ sebab masing-masing menafikan reality yang ada depan mata. Please both of you, and you guys out there, grow up! Jangan jadi budak-budak boleh tak? It’s really annoying tau.

haa, sekian sahaja coretan yang diberikan oleh adilla
terime kaseh bebanyak
jadi keseluruhannya di sini, harus dan wajib diketahui semua bahawa cinta itu bukan setakat ungkapan I lebiu atau aku cintakan kau la

haruslah diketahui cinta ialah sebuah komitmen
yang memerlukan sebuah kejujuran, kesabaran, keikhlasan dan kesetiaan
elemen yang dicampurkan ini akan membentuk satu resepi cinta yang amat manis sekali untuk dinikmati

:: Footnote: tetapi cinta yang agung adalah cinta Yang Maha Esa ::

12 comments:

  1. dan yang paling penting menghormati pasangan masing2... =)

    ReplyDelete
  2. *saya mmg belum sedia nak ada komitmen.* hahaha. jawapan poyo mcm artis.

    ReplyDelete
  3. kalau dari sudut pandangan sendiri je, sumpah mesti nak menang sahaja~

    ReplyDelete
  4. Elis: haha.aku tau kau mesti cakap macam tu.hihi
    ira: owh, terime kaseh.aq lupe nak tambah tadi.hehe

    ReplyDelete
  5. waniey: yup.true
    asha: jawapan standard yang orang naik jelak.kalau ade katakan saje

    ReplyDelete
  6. Lord Zara: Owh my god.betol ke ni awak? geez.specchless.terharu. owh betol, kalau kita hanya melihat dalam ruang lingkup kita sahaja tanpa melihat sekeliling, kita sentiasa rasa kita sahaja betol

    ReplyDelete
  7. apa pun... bercinta sangt best!!:p

    ReplyDelete
  8. diana: haha.betol2
    aisumi: go on.tapi jangan lupe bagi credit.haha.takde lah gurau.boleh share =)

    ReplyDelete
  9. susah betul nak diungkapkan cinta ni . hadeiii

    ReplyDelete