Thursday, October 6, 2011

:: SoPaNLaH SiKiT ::

Semenjak pembangunan Arpanet yang merintis kepada penciptaan internet yang akhirnya menjadi nadi kepada perhubungan manusia jaman pasca perang dunia kedua, dunia semakin bergerak pantas. Arpanet asalnya dibangunkan oleh Pentagon dalam usaha untuk merisik secara senyap kegiatan musuhnya semasa era perang dingin tak lain tak bukan Soviet Union.


Namun semenjak runtuhnya blok soviet sekitar tahun 1980 sehingga 1990-an, internet akhirnya dikomersialkan. Sementelah dengan dikomersialkan internet, bermacam program dan jugak perkhidmatan terus disediakan, menyahut kata-kata dunia tanpa sempadan.


Dan seiring dengan pesat internet dibangunkan, muncul pulak laman-laman sosial yang digepalai tak lain tak bukan fesbuk yang sekarang ni gua dah tak tau ape cerita sangat sejak syarikat dari Malaysia ambik alih. Lepas tu ade pulak muncul mespes, fesbuk dan twitter.


Baeklah, sekarang ini dua medium sosial paling terkenal adalah fesbuk dan twitter. Apa yang bes adalah di sini engkorang boleh menghadpate dan berkongsi apa saja perkara yang korang lakukan pada hari tersebut. Tak kesahlah lauk masak hangit ke, kentut tak lawas atau apa sahaja engkorang boleh tulis.


Tapi disebabkan dunia siber ni tak ade undang-undang khusus, makanya segala kata-kata tersebut tak perlu ditapis seperti mane hantu bonceng sebelum nak tayang kena tapis dulu dengan Finas. Tak perlu wahai gadis-gadis dan brader-brader sekalian.


Tapi apa yang menjengkelkan gua di sini adalah gaya bahasa yang diguna pakai di dalam menghapdate status tersebut. Bukan gua cakap gaya bahasa kena skema ibarat menulis esei spm, tapi nada bahasa yang dipakai kalau boleh tu kene lah berhemah sikit.


Ini kalau dah marah tu gua tengok kadang-kadang gaya bahasa yang agak kesat dan tidak kena dengan norma dan dogma yang diamalkan masyarakat negara Malaysia ni. Mencarut bukan maen sampai kadang-kadang gua pun naek tensen tengok. Asal gua online je status mesti nak mencarut dan memaki. Gampang betoi la awok ni.kih kih


Akibatnya ade yang gua remove sebab stress sangat tiap-tiap hari tengok ade je yang tak kene. Macam dia aje perfect. Dan apa yang gua perasan selalunya status begini banyak di hapdate oleh golongan feminin dan KADANG-KADANG golongan maskulin.


Terutama yang feminin, engkorang tak malu ke kalau-kalau bakal mak mertua, pakmentua, ipar duai ade fesbuk Nampak status maki-makian engkorang. Kalau sekali dua tak kesah lah mungkin stress sangat, tapi kalau dah selalu gua rase mesti bakal mak mentua pon piker banyak kali nak buat jadi menantu. Hilang gaye lemah lembut dan ayu yang simbolik dengan seorang wanita kalau suka sangat mencarut dan memaki. Hihi


Gamoknye kalau cikgu pendidikan islam dan moral nampak, hancur luluh hati dia. Sia-sia dia mengajar pasal akhlak dan nilai murni kalau bahasa yang ditunjukkan tak menampakkan yang kita semua ni satu ketika dulu pernah ambik matapelajaran pendidikan islam dan moral pade yang bukan islam.


Jadi gua jugak berpesan dekat diri sendiri dan jugak engkorang semua, lepas ni kalau nak hapdate status tu berhati-hati dengan kata-kata dan gaya bahasa yang digunakan. Mungkin nak lebih menusuk ape kata kita belajar bahasa sinis yang kalau dibaca memang sedap tapi yang terkena memang menusuk. Lebih inzal kan mencarut dengan gaya sopan dari gaya kasar? Hihi.


Chalo.assalamualaikomm

6 comments:

  1. gile panjang intro..mcm buat paper thesis pulak dah..haha..dah setengah entri bru aku tau psal pe..ingtkan sejarah internet nyer entri td..huhu..

    *urghh!! pedas2..eh, aku terase ke? hahhah~

    ReplyDelete
  2. keh keh.kan aq dah cakap ade ilmiah.so at least tau sket2 sejarah intenet? terase ke? hati saje tau paan. chill

    ReplyDelete
  3. owh.sori kalau begitu =) btw thanks komen

    ReplyDelete
  4. ahha~ mcm setuju la..nak maki depan2 best cket..xyah canag2 kan fesbuk ke hape..=)

    ReplyDelete